Blauwe banaan – Exploration #57

Keri Smith daagt me met Exploration #57 uit om een vraag te stellen die alleen met verbeeldingskracht beantwoord kan worden. Ik vraag me af hoe het zou zijn als blauw de enige kleur was.
Ik moest meteen denken aan blauwe bananen.

blauwe-banaan-blog-2017-3-2

Sommige dingen kennen we in allerlei kleuren, en dan is een blauwe versie goed voor te stellen. Blauwe bergen, blauwe bekers, blauwe buggy’s. Blauwe bloemen zijn ook denkbaar, maar blauwe bloem? En een blauwe berk? En een blauw boek is weer een ander geval. Het klinkt niet vreemd, maar stel dat blauw de enige kleur was, dan zouden het papier en de letters ook blauw zijn. Dan valt er niets te lezen en is er dan nog wel sprake van een boek?

Zonder andere kleuren ook geen contrast tussen vlakken en voorwerpen. Geen schilderkunst. Veel minder schoonheid. Geen verschil tussen een operatiekamerverpleegkundige en een tandartsassistente. En soldaten zouden geen camouflagekleding nodig hebben. Mensen zouden zich niet meer kunnen onderscheiden door hun persoonlijke voorkeur voor bepaalde kleuren. Veel minder individualiteit.

En kun je je nog wel veilig verplaatsen als er geen wegmarkering is?
Kun je nog wel dingen blauwblauw laten?
Zijn er nog wel dingen zeker als er niets meer zwart op wit staat?

 

 

 

 

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik blog over levenskunst en creativiteit.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.