Rembrandt

Ik heb etsen van Rembrandt bekeken, heel nauwkeurig. In het Stadsmuseum in Harderwijk is (nog tot en met 30 augustus) de tentoonstelling ‘Rembrandt in Zwart-Wit’ te zien.

Ruim 100 etsen hangen in hun lijsten aan de wand van een aantal zalen. Ik keek naar de portretten (van tijdgenoten en van zichzelf), de landschappen en de interieurs, de Bijbelse en eigentijdse taferelen.
fronsende Rembrandt

Beter dan ooit, omdat ze hier echt voor me hingen, maar vooral omdat ik er de toelichting bij had van de gelukkige eigenaar. Deze Jaap Mulders verzamelt sinds 1997 etsen van Rembrandt, en hij deelt graag zijn bezit en zijn kennis ervan. Bij de tentoonstelling (die eerder op andere plaatsen te zien geweest is) horen tablets en koptelefoons. Bij iedere ets is specifieke informatie te beluisteren en/of bekijken. Soms worden er ook vragen gesteld: is dit een echte Rembrandt? Of er wordt gevraagd verschillen te zoeken tussen de bewerkte afbeelding op de tablet en de originele afdruk. Ik realiseerde me dat op de etsplaat de afbeeldingen, en dus ook de bijschriften, in spiegelschrift aangebracht moesten worden. Wat kon Rembrandt met een paar trefzekere lijnen veel bereiken!

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

