Brené Brown – boekomslag, nog een keer

Ik schreef eerder over de boekomslagen die een frappante overeenkomst vertoonden. Ik kreeg een mail van Nienke Cabell van ontwerpbureau b’IJ Barbara.

Ik heb het omslag voor Brené Brown gemaakt. Wat grappig om te zien, het boekomslag van Sue Johnson! Ik kende het inderdaad niet. Tja, hoe verklaar je zo’n overeenkomst…? Blijkbaar zijn de ontwerper van het Amerikaanse omslag en ik op dezelfde metafoor gekomen voor twee verschillende thema’s: het boek van Sue Johnson biedt stellen houvast om hun relatie sterker te maken, de twee touwtjes laten hierbij zien dat je samen sterker staat. Bij het maken van het ontwerp voor Brené Brown zocht ik een metafoor voor ‘imperfectie’ en ‘moed’ en kwam ik op twee verschillende touwtjes die in elkaar geknoopt zijn; het is geen perfecte en zelfs geen mooie knoop en door deze op het boekomslag te plaatsen laat het boek zelf ook deze imperfectie – en dus moed – zien.

boekomslagen mei 14

Dat heeft ontwerpster Nienke Cabell mooi verwoord. Ik citeer uit het lezenswaardige boek van Brené Brown (De moed van imperfectie) een uitspraak die me raakt:

Je neiging jezelf met anderen vergelijken loslaten is niet iets wat je zomaar van je todolijstje afstreept. Voor de meeste mensen is het iets wat voortdurend aandacht vraagt. Want we dwalen maar al te snel af van ons eigen pad om te kijken waar anderen mee bezig zijn en of ze een voorsprong of een achterstand hebben. Creativiteit – de manier waarop we onze originaliteit uiten – helpt ons om niet te vergeten dat wat wij de wereld te bieden hebben volstrekt origineel is en met niets te vergelijken valt. En zonder vergelijking verliezen begrippen als ‘voorsprong’, ‘achterstand’, ‘beter’ en ‘slechter’ hun betekenis. (bladzijde 125)

Stoppen met vergelijken – een blijvende opdracht van groot belang inderdaad.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Brené Brown – boekomslag, nog een keer

  1. Sterre Ruitenburg zegt:

    Bijzonder hoe Brené Brown verwoordt dat creatviteit ons helpt om ons bewust te zijn van onze unieke toegevoegde waarde. Dat bevestigt maar weer eens dat creatief bezig zijn een ‘must’ is!

    Liefs van Sterre

Geef een reactie

