Els Kloek en de Nederlandse huisvrouw

Met veel belangstelling heb ik zitten bladeren in Vrouw des huizes; Een cultuurgeschiedenis van de Hollandse huisvrouw door Els Kloek (verschenen in 2009). Al in de zestiende eeuw werden er grappen gemaakt over mannen die vrouwenwerk doen. Dat leidt natuurlijk tot rampen, terwijl vrouwen er geen moeite mee hebben het werk van hun man over te nemen!

Lang heb ik gekeken naar het schilderij voorop het boek. De sloffen  van Samuel Hoogstraten uit 1658.
de sloffenEen doorkijkje. De sleutels, die een rechtgeaarde huisvrouw altijd bij zich hoort te dragen, zitten in het slot. De sloffen zijn uitgeschopt, de bezem staat aan de kant. Waarschuwt de schilder de vrouwen voor veronachtzaming van hun taken?

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Els Kloek en de Nederlandse huisvrouw

  1. Leuk! Ik vind het altijd bijzonder hoe achtergrondinformatie een schilderij tot leven kan brengen: je ziet dan opeens veel meer!

    Liefs van Sterre

Geef een reactie

