Vuurtoreneiland

Dit is de vuurtoren van Cordouan. Ik was op zoek naar bijzondere eilanden, en dacht dat dit een vuurtoreneiland was. Nader onderzoek heeft me geleerd dat het een vuurtorenschiereiland is. Hoe het precies zit kan ik niet uitleggen. Ik heb namelijk gelezen dat de vuurtoren gebouwd is op een rotseiland op zeven kilometer van de Franse kust, en dat een 260 meter lange dijk ervoor zorgt ervoor dat er bij laag water voorraden kunnen worden ontscheept…

De vuurtoren is nog steeds in gebruik. Hij is 68 meter hoog, en de oudste vuurtoren van Frankrijk. Men begon in 1584 te bouwen en in 1611 was de toren klaar. Uniek is dat de vuurtoren een kapel heeft, en een koninklijke slaapkamer – hoewel er nog nooit een koning in geslapen heeft!

 
 
 

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Vuurtoreneiland

  1. Sterre Ruitenburg zegt:

    Hoewel er nog nooit een koning in geslapen heeft, lijkt de vuurtoren van Cordouan me toch een verblijfplaats die ‘voor koningen geschapen is’, zoals Jane Penderwick het zou zeggen!

    Liefs van Sterre

  2. eric zegt:

    Min of meer toevallig ontdekt. Leuk, beschouwend blog!

Geef een reactie

