Eilandgevoel

Ik heb nagedacht over de vraag waarom eilanden tot de verbeelding spreken. Onbewoonde eilanden doen dat extra sterk. Ik sprak pas iemand die zich ergens op het zuidelijk halfrond met haar echtgenoot had laten afzetten op een onbewoond eiland. Een toeristische attractie waarbij  je je even Robinson Crusoe kon wanen. Ze vertelde dat het toch wel spannend was geweest of ze inderdaad weer opgehaald zouden worden. 
En ik moet denken aan de Rottummerplaatervaring van Jan Wolkers en Godfried Bomans. In 1971 brachten beide heren een week door (na elkaar) op de onbewoonde zandplaat. Iedere dag praatten ze met radiopresentator Willem Ruis, en die uitzendingen werden opvallend goed beluisterd. Wolkers, de natuurmens, had in de verlatenheid de tijd van zijn leven, en Bomans, die een publiek nodig had, wist niet waar hij het zoeken moest. Boeiend is om te horen hoe ze hun ervaringen verwoordden. Zie het luisterboek Alleen op een eiland.

Alleen op een eiland
uitgever: Uitgeverij Rubinstein
prijs: € 19,95 Luisterboek, zes cd’s pagina’s
isbn: 90 5444 3331

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

