Yin Xiuzhen: zomerbeelden

Zomer. Reizen. Koffers.

De Chinese kunstenares Yin Xiuzhen (1963) heeft veel gereisd. Van 36 steden die ze bezocht heeft ze miniatuursteden gemaakt in koffers. Het gebruikte materiaal is textiel. Voor de koffer van Groningen gebruikte ze kleding die door Groningers gedragen is, en als je de koffer opendoet, hoor je muziek die opgenomen is in de stad Groningen. Kijk die Martinitoren!

Xiuzhen: ‘Het idee is dat je de koffer in kan klappen en je stad mee kan nemen. Elke keer wanneer ik ze opendoe, heb ik het gevoel dat ik weer op die plek ben.’ Met haar werk probeert de kunstenares herinneringen te bewaren. Dat is ook de voornaamste reden dat ze tweedehands kleding als materiaal gebruikt. ‘Ieder kledingstuk heeft een geschiedenis.’

In het Groninger Museum zijn deze ‘Portable Cities’ tot en met 18 november 2012 te zien.

(bron: Blik

 

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

