Vonne van der Meer 2: zomerletteren

Vonne van der Meer schrijft het liefs op Vlieland. “Geen post of mail, alleen de stilte van Vlieland.” Populair werd de eilandtrilogie Eilandgasten (1999), De avondboot (2001) en Laatste seizoen (2002). Voor het vakantiehuis ‘Duinroos’ stond het hoog op een duin gelegen zomerhuis  ‘D’Instuif’ model (zwart geteerde planken, rode dakpannen).

Toen Vonne negen jaar was, maakte ze op schoolreis kennis met Vlieland. Vijftien jaar later kwam ze terug, en werd de eilandliefde bezegeld. Tijdens één van vele bezoeken vond Vonne een gastenboek. Ze las erin, en dacht meteen: hier zit een roman in. Jaren later heeft ze het idee uitgevoerd. De veel concrete aanknopingspunten vormen een feest van herkenning voor de lezer die Vlieland kent.

Vlieland heeft het hart van Vonne van der Meer gestolen. “Het is de plek waar ik ’t liefste werk en me volledig kan concentreren: geen mail, geen post, alleen de stilte. Hier ben ik even kluizenaar.” Ze geniet er van de geïsoleerdheid van het eiland, van de vorm en van de omvang “Eén dorp. Er valt niet zoveel te kiezen, en dat is voor iemand met een hoofd vol verhalen prettig overzichtelijk.”

(bron: Vlieland… ander land: een verrassende reisgids, door Jolanda de Kruyf en Roelof Tienkamp; Leeuwarden, 2010)

 

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Een reactie op Vonne van der Meer 2: zomerletteren

  1. Pingback: Ida Gerhardt | Katrien Ruitenburg

Geef een reactie

