Thomas Rodr: beeldend

Beeldend

In 1927 werd in een kleine plaats nabij Praag Thomas Rodr geboren. Na de oorlog trad hij toe tot de orde der Augustijnen. Vlak voor de communistische machtsovername vluchtte hij naar Nederland. In Eindhoven en Nijmegen studeerde hij theologie en filosofie, en in 1953 werd hij tot priester gewijd. Tijdens zijn werken met kinderen ontdekte hij dat hij het knutselen en het maken van beeldjes. Hij volgde een kunstopleiding en had succes met zijn werk. Hij bleef zijn eerste roeping ook trouw: in zijn atelier werden vele pastorale gesprekken gevoerd. Hij heeft veel werk in opdracht gemaakt, en ook in het buitenland is zijn werk te zien geweest.

Ik zag een kruisbeeld van deze in 2011 overleden kunstenaar in museum het Catherijneconvent, en het sprak me aan. Jezus heeft zich tot niets gemaakt…

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

