Marga Minco: letteren

Letteren

Marga Minco, geboren in 1920, is vooral bekend vanwege Het bittere kruid (1957). Twee jaar geleden is er een documentaire over haar leven gemaakt, en toen zat ze nog dagelijks achter haar typemachine. Altijd is haar thema: de ervaringen tijdens de Duitse bezetting, en de nasleep ervan (ver) na de oorlog. Haa kracht is dat ze rechtstreeks weergeeft wat er geberud is, zonder commentaar. Een voorbeeld uit De glazen brug (verschenen in 1986).

Hij (Fred) had een fietsvergunning en fietste iedere morgen naar het kantoor van de Joodsche Raad. ‘Waar ben je nou de hele dag mee bezig, Fred?’ vroeg ik hem eens. “Met werk dat gedaan moet worden,’ zei hij streng. Ik moest goed tot me laten doordringen hoe belangrijk zijn functie was.
Zeker lijsten samenstellen van joden die er nog waren. Daar had hij zijn handen aan vol. Vandaag kunnen er weer honderttachtig namen worden doorgestreept. Hebben we niet vergeten de familie H uit de Majubastraat op de lijst te zetten, meneer Boston? Wilt u dat even nakijken? En dan keek Fred het na. Jawel. De chef had gelijk. De familie H had hij vergeten. Een echtpaar met vier kinderen; Louis van twaalf, Rozet van negen, Ester van zes jaar en Gonda, de baby van acht maanden. Dat gaf me een gedoe. De hele, alfabetisch gerangschikte, lijst moest worden overgetikt. Knoeiwerk werd niet geaccepteerd.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

