Ary Scheffer: bespiegelend

Bespiegelend

Tijdens mijn bezoek aan het Catharijneconvent heb ik kennis gemaakt met een werk van Ary Scheffer (1795 – 1858). Deze Nederlandse kunstenaar kwam uit een kunstzinnig nest: hij kreeg eerst les van zijn vader, Johan Bernard Scheffer. Zijn moeder, Cornelia Lamme, was portretminiaturist. Zij nam haar zoons in 1811 (haar man was toen al overleden) mee naar Parijs. Daar kregen Ary en zijn oudere broer Henry hun kunstopleiding. Ary werd een gevierd en goed betaald portretschilder.
Hij had een bijzondere band met zijn moeder. Hij maakte verschillende schilderijen van haar op haar sterfbed. Eén ervan was in Utrecht te zien. Half opgericht zegent ze haar kleinkinderen, de twee dochters van Ary. Een indrukwekkende aartsmoeder. Van dat schilderij heb ik geen afbeelding gevonden, wel van een portret dat Ary Scheffer van twe luiken voorzag, zodat het afgesloten kon worden.

 

 

In een brief aan zijn oom Arnoldus Lamme schreef hij: ‘Mijn gansche leeven was, zooals uw wel weet, gansch en al verknogt aan het weezen van mijn lieve moeder.’ Hij kon met har over kunst praten, en ze maakte kopieën van veel van zijn doeken.
Na het zien van het schilderij dat Ary Scheffer van zijn moeder met zijn twee kinderen maakte, verbaasde het mij niet te lezen dat de schilder en zijn moeder een bijzondere band hadden.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

