Beeldend: J.C.J. van der Heyden

Onlangs is de vernieuwende Nederlandse kunstenaar Vanderheyden, zoals hij zichzelf is gaan noemen, overleden.

23 juni 1928 –  27 februari 2012

Jacques van der Heyden was al een kunstenaar voordat hij het werd. En een kunstenaar was voor hem een soort wetenschapper, maar dan zonder intellectuele begrenzingen. Vanaf het begin heeft hij zich opgesteld als een onderzoeker van het beeld, de waarneming en de relatie tussen deze twee. Met zijn werk roerde hij kwesties aan die gewoonlijk zijn voorbehouden aan de wetenschap of de filosofie. Hij stelde vragen als: hoe ontstaat een beeld? Wat maakt een beeld tot een geheel? Hoe verhoudt het beeld zich tot haar spiegelbeeld en tot andere vormen van reproductie? Hij geloofde niet in overzicht. Hij dateerde zijn werk niet, schiep er genoegen in om de tijd om te draaien en meende dat lineair denken de mens onnodig beperkt. Ontwikkeling zat voor hem juist in de eindeloze herhaling van steeds weer hetzelfde. Voor hem telde het allerkleinste stukje van een schilderij even zwaar als het hele doek. In het deel zit het geheel. Zo was ook de mens voor hem bijna niets – in verhouding tot de wereld, het heelal en de kosmos – en tegelijk was die nietige mens een God, met zijn mogelijkheid beelden waar te nemen, te vervormen en te herscheppen. (bron: site van Museum Boijmans van Beuningen)

Het schaakbordmotief komt vaak voor in het werk van Van der Heijden.
Bijzonder dat hij zijn werk niet dateerde. Met mij moet er veel gebeuren wil ik dat loslaten: werk dateren, dagboekaantekeningen maken, plakboeken bijhouden. Veel van wat ik doe heeft de bedoeling om het voorbije in de juiste volgorde terug te kunnen halen.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Een reactie op Beeldend: J.C.J. van der Heyden

  1. Sterre Ruitenburg zegt:

    Wat bedoel je met ‘Jacques van der Heyden was al een kunstenaar voordat hij het werd.’? En weet je waarom het schaakbordmotief zo vaak voorkomt in zijn werk?

    Ik denk dat ik, als ik een kunstenares was, mijn werk ook zou dateren, hoor!

    Liefs van Sterre

Geef een reactie

