Wislawa Szymborska

Tijdens mijn kunstenaarsafspraakje van deze week een documentaire bekeken over Wislawa Szymborska. Onlangs overleed deze Poolse dichteres, die in 1996 de Nobelprijs won. Ik werd overigens op het bestaan van de documentaire gewezen door de schrijfster van het blog L’Heure Bleue.

Toen Wislawa Szymborska de Nobelprijs won, zei haar naam me niets. Maar wat ik van haar las, boeide me. Ik las haar gedichten alleen in vertaling, en ik was benieuwd hoe ze in het Pools zouden klinken. Verschillende gedichten worden in de documentaire voorgelezen. Door de dichteres, door mensen die in de documentaire iets zeggen over haar, maar ook door ‘gewone’ Poolse mensen. Bijzonder dat haar gedichten zo geliefd zijn, en dat je blijkbaar niet hoogopgeleid of op gevorderde leeftijd hoeft te zijn om met de gedichten van Wislawa Szymborska weg te lopen.

Volgende opdrachten: een gedicht weergeven dat me aanspreekt.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Een reactie op Wislawa Szymborska

  1. Pingback: Wislawa Szymborska 2 | Katrien Ruitenburg

Geef een reactie

