Mérie van Zandwijk – Rijnberk

Al een tijdje terug stelde ik wat vragen aan Mérie van Zandwijk – Rijnberk van Atelier Rijnberkhof voor ‘vegetaal design’. Mérie maakt kunstwerken en bloemsierkunst. Mijn vragen betreffen het thema ‘toegepaste kunst’.

  • Wilt u iets over uw manier van werken vertellen?
    Mijn manier van werken is heel divers. Meestal maak ik eerst schetsen rond een thema, waar ik me in verdiept heb. Dan zoek ik bij de vorm het materiaal waar ik mee wil gaan werken. Als het voor een opdrachtgever is, overleg ik eerst waar het moet staan, hangen enz. Is het een speciaal kado voor een ander, dan worden wensen wat betreft kleur enzovoort ook uitgebreid doorgenomen.
  • Hoe vindt u een evenwicht tussen uw eigen stijl en voorkeur, en de wensen van een opdrachtgever?
    Dat is niet zo moeilijk, de mensen die op mijn pad komen kiezen voor mijn stijl.
  • Hebt u weleens een verzoek geweigerd?
    Bijna, daar was ik al een tijd mee bezig en ik heb het wel gewoon afgemaakt, en zo heb ik de eer aan mezelf gehouden.
  • Beleeft u meer, minder of ander (!) plezier aan het werken in opdracht dan aan het maken van ‘vrij werk’?
    Het plezier in m’n werk om iets uit te dragen is altijd aanwezig, anders krijg ik niets uit mijn handen. De inspiratie is er eigenlijk altijd, de beschikbare tijd is eerder het probleem…
  • Betekent het feit dat u christen bent ook iets voor het contact met de mensen voor wie u opdrachten uitvoert?
    Soms betekent het een extra dimensie. Vaak kom ik in gesprek met mensen die door mijn werk op een andere manier geraakt worden. Een manier die niet in woorden te omschrijven is. Ik zie dan de Heilige Geest aan het werk.
  • Is een christen opvallend goed in ‘dienende kunst’? 
    Wat is goed zijn – daar kun je over discussiëren. Vanuit mijn hart probeer ik vorm te geven en of het goed is, maakt me niet uit. 

 

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

