Borgman over het religieuze van hedendaagse kunst

Vandaag wil ik nog één keer aandacht vragen voor het boek God en kunst. Heb ik de ondertitel al eens vermeld? Die luidt: Over het verdwijnen en het verschijnen van het religieuze in de kunst. Veelzeggende volgorde…
Erik Borgman schrijft in deze rijke bundel dat het zeker mogelijk is om sporen van religie te vinden in de hedendaagse kunst, maar dat het vaak over het hoofd wordt gezien dat de kunst zelf een vormgeving is van het heilige (bladzijde 303).  Het beleven van kunst roept toewijding op en aandacht, en – het volgende is een toevoeging van mij – hoop en levensmoed. Volgens Borgman zijn veel kunstwerken een plaats waar de werkelijkheid zich op hernieuwde wijze presenteert als geordende en betekenisvolle wereld. Hierin is de heendaagse kunst religieus. (… Kunstenaars)  bevinden zich op het terrein waar religie van oudsher haar plaats heeft. Zoals de religie zoekt de eigentijdse kunst naar de momenten en de plaatsen waar betekenis niet wordt geconstrueerd, maar ontvangen.  (bladzijde 292)

De opdracht (iets zeggen over het bijzondere project van Marc Mulders) blijft staan.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Een reactie op Borgman over het religieuze van hedendaagse kunst

  1. Sterre Ruitenburg zegt:

    Hoe beargumenteert Erik Borgman zijn uitspraak dat kunst zelf een vormgeving van het heilige is? Ik ben benieuwd naar zijn onderbouwing, omdat ik me niet goed kan voorstellen dat alle kunst het heilige vormgeeft. Er zijn toch ook kunstenaars die in hun werk God juist afwijzen? Hoe denkt Borgman daar dan over?

    Liefs van Sterre

Geef een reactie

