Reactie Janpeter Muilwijk

Naar aanleiding van mijn bijdrage over de tekening van Janpeter Muilwijk kreeg ik een reactie van de kunstenaar. Gaaf vind ik zoiets. Dat iemand de moeite neemt om te laten weten dat hij mijn blog waardeert, en ook nog eens ingaat op wat ik hem vroeg – heel bijzonder. Mijn vraag was of Agnus Deï werkelijk geïnspireerd was door het Middeleeuwse kruisbestijgingsmotief.

Janpeter Muilwijk: Het lam op een trapje ontstond voor het eerst in mijn schilderij ‘Aankondiging’ (2001-2002, private collectie).

Het had hier de betekenis van het Lam Gods dat verhoogd wordt.

Later isoleerde ik dit beeld in de tekening ‘Lam op trapje’ (2003 coll. Zeeuws Museum)

 
In ‘Agnus Dei’, (2005 private coll.) heb ik de bestijging actiever gemaakt door er een ladder van te maken met het lam halverwege. De doornenkroon benadrukt de lijdenslink. Ik vond dat beeldend te zwaar, waarna ik er een patroon van doornenkronen op de achtergrond van maakte. Nu ging het werk als vanzelf over nog meer dragen van nog meer schuld en lijden.

Ik was voor dat ik het artikel van Philip Verdult las niet op de hoogte van het Middeleeuwse gebruik van het Kruisbestijgingsmotief. Het verraste mij dat deze link er bleek te zijn.

Mooi vind ik dat een kunstkenner verband legt tussen Middeleeuwse kunst en een tekening die in deze jonge eeuw gemaakt is. Een verband dat de tekenaar verrast, en zoveel toevoegt aan de zeggingskracht van het beeld!

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

