Janpeter Muilwijk

Onlangs stuitte ik op een afbeelding van Janpeter Muilwijks Agnus Deï (potlood op papier, 152 x 51 cm).

In de christelijke kunstgeschiedenis van voor 1400 wordt Jezus geregeld afgebeeld terwijl hij het kruis bestijgt. Met behulp van een ladder begeeft Hij zich actief naar boven, naar de dwarsbalk, waaraan Hij vastgespijkerd zal worden. Dit zogenaamde kruisbestijgingsmotief  werd waarschijnlijk gekozen om aan te geven dat Jezus meer was dan een willoos lam dat ter slachting geleid werd.
Janpeter Muilwijk heeft in 2005 dit motief ook gebruikt, lijkt het. Op de achtergrond een vlechtwerk van doornenkronen.

bron: het hoofdstuk ‘Kruis en ladder’ in God en kunst van Philip Verdult.

 

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

2 reacties op Janpeter Muilwijk

  1. Sterre Ruitenburg zegt:

    Ik vind het bijzonder dat een kunstenaar door iets op een andere manier dan gebruikelijk af te beelden, je weer aan het denken kan zetten over het Lam.

    Liefs van Sterre

  2. Pingback: Reactie Janpeter Muilwijk | Katrien Ruitenburg

Geef een reactie

