Wilma Wagenaar

Wilma Wagenaar beantwoordde mijn vragen in verband met kunst en God.

Wil je iets over je manier van werken vertellen?

Voor het project SeeYou zoek ik mensen op in hun eigen omgeving, en ga een gesprek aan; ondertussen kijk ik goed naar ze en maak foto’s en schetsen. Die werk ik in mijn atelier uit. Vaak ben ik getroffen door iets specifieks in een persoon, en dat probeer ik dan uit te laten komen in het werk. De materialen die ik gebruik zijn olieverf, acrylverf, potlood en krijt. Voor SeeYou maak ik daarna foto’s van het werk, die ik digitaal combineer met wat in de vroegste schilderkunst een attribuut van de geportretteerde werd genoemd. Dit is een voor die persoon veelzeggend object of motief. Voor de komende tentoonstellingen in 2012 ga ik handschriften van de mensen verwerken in hun portretten. Daarvoor stuurt iedereen me een papiertje op met handgeschreven tekst. Daarbij gaat het niet om de inhoud van de tekst, maar om het beeld: regelmatig of springerig, rond of spits, royaal opgezet of kleinschalig, etc.

  • Je werkt zowel met christenen als met niet-christenen. En je werk wordt in verschillende contexten getoond en gebruikt. Maakt dat uit voor de manier waarop je je presenteert? Een retraite organiseren lijkt me iets heel anders dan deelnemen aan het Oerol-festival!

Ik ben a. christen en b. professioneel kunstenaar. Het maakt niet uit voor mijn presentatie, want het werk moet gewoon altijd professionele kwaliteit hebben, en wordt altijd gemaakt vanuit mijn persoonlijke christelijke beleving. In het project SeeYou kan ik heel veel liefde kwijt voor mensen, voor hoe ze zijn, eruit zien, zich manifesteren. Daarin ervaar ik de onvoorwaardelijke liefde van God voor de mensen die ik schilder, of ze nou geloven of niet. In de Schilderretraites hoop ik dat mensen in de stilte iets van Gods liefde kunnen proeven, of ze nou geloven of niet. Op Oerol kon ik mijn persoonlijke liefde voor Schepper en schepping uiten, dat is gewoon een liefdesliedje van mij voor Hem, maar het is aan de kijker of hij dat herkent of niet.
Ik ben er niet op uit om mensen te overtuigen, maar wil wel graag delen wat ik zelf ontvangen heb. God nodigt iedereen uit, maar dwingt niemand.
 

  • Wat is je visie op de plaats die kunst in de kerk inneemt?

Kunst kan in de kerk een rol spelen als middel tot gebed. Kunst kan iets zichtbaar maken dat eerst nog ongrijpbaar was. Het is een middel dat de Geest kan gebruiken om ons te leiden, te troosten of te onderwijzen. Het is echter nooit een doel op zich, en zal ook nooit de plaats van het Woord kunnen innemen.
Maar als aanvulling op de eredienst kan schoonheid heel verrijkend zijn. Zoals Bach altijd onder zijn muziek schreef: Soli Deo Gloria, Alleen tot eer van God.
Kunst die zichzelf wil proclameren, of zo nadrukkelijk aanwezig is dat het mensen afleidt en verhindert tot God te naderen, hoort niet in een kerk thuis.
De Middeleeuwers hadden een hele uitgewerkte visie op de kerk als totaal-kunstwerk waar alles (architectuur, beeldhouwwerk, glas, licht, muziek) de mens op God wilde wijzen. 

  • Kun je je een leven zonder kunst voorstellen?
    Hahaha, nee, bestaat dat dan? :-) 

Bijzonder vind ik om te zien hoe Wilma Wagenaar als mens uit één stuk bezig is.

Volgende opdracht: iets zeggen over het initiatief Forum C Kunst.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Een reactie op Wilma Wagenaar

  1. Sterre Ruitenburg zegt:

    Ik vind opnieuw dat je goede vragen hebt gesteld en de antwoorden op een duidelijke manier hebt opgeschreven. Knap gedaan!

    Ik vind het ook bijzonder dat Wilma Wagenaar steeds op dezelfde manier een kunstwerk maakt, waar het ook wordt gepresenteerd of tentoongesteld.

    Liefs van Sterre

Geef een reactie

