Vincent van Gogh

Opdracht was iets te zeggen over Van Gogh en de kerk. De nu beroemde schilder Vincent vn Gogh (1853 – 1890) wilde als jongen dominee worden, net als zijn vader. Maar de studie viel hem moeilijk, en spreken in het openbaar was niet zijn sterkste kant. Hij kreeg een tijdelijke aanstelling als evangelist onder de mijnwerkers van de Belgische Borinage. Het klikte niet tussen hem en de mijnwerkers. Steeds minder mensen kwamen naar hem luisteren, en dat Vincent zich ook in de mijn waagde om in het gezwoeg van de arbeiders te delen, viel niet in goede aarde. Hij werd ontslagen (in 1880). Hij schreef aan zijn broer Theo: Nu wil ik nog slechts de mensheid een souvenir van Gods schepping schenken. 

Er wordt vaak beweerd dat Vincent van Gogh zich volledig afgewend heeft van het christendom en van de God van de Bijbel. Inderdaad moest hij niets meer van de kerk hebben, maar uit de brieven en de kunstwerken die bewaard zijn uit de laatste tien jaar van zijn leven spreekt een heimwee naar God. In brief 164 zegt hij: Voor mij is de god van de dominees zo dood als een spijker. Maar ben ik dan een atheist? De dominees denken dat ik dat ben – het zij zo – maar ik heb lief, en hoe kan ik liefde voelen als ik niet leefde en anderen niet leefden; en dan als wij leven, dan is daar iets geheimzinnigs aan.

Hij schildert de zaaier, waarbij opmekelijk is dat de zaaier bezig is op geploegd land, teriwjl achter hem het rijpe koren op de akker staat.  Hij schildert de Bijbel, opgengeslagen bij Jesaja 53. Er naast ligt het boekje Joie de vivre  van Emile Zola, en de kaars is uitgedoofd. De Bijbel behoorde aan zijn overleden vader toe, en de kaars kan te maken hebben met het uitgedoofde leven van zijn vader. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ook gezegd wordt dat de kaars staat voor het uitgebluste geloof van Vincent…

Gebruikte bronnen: Rory Noland: The Heart of the Artist (bladzijde 358 – 359) en Otto de Bruijne: Mijn God, mag het? Over geloof en kunst (het boek-van-de-maand, bladzijde 25 – 35)

Volgende opdracht:  iets zeggen over Lucas als patroon van de schilders.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

