Agenda december

Opdracht was om te laten zien hoe ik het uiterlijk van mijn agenda aangepast heb aan het thema van de maand december: Kunst en God.
Ik heb gekozen voor een afbeelding van een kunstwerk van Piet Mondriaan: Compositie met rood, geel en blauw, uit 1930. De primaire kleuren symboliseren voor mij de basis van de schepping. Ik had de keus voor dit kunstwerk al gemaakt toen ik in mijn boek-van-de-maand iets las waardoor de keus nog meer betekenis krijgt.
Otto de Bruijne schrijft (op bladzijde 5-10 van Mijn God, mag het? Over geloof en kunst) dat goedheid, waarheid en schoonheid nog steeds te vinden zijn in de structuur van de schepping. Dat terwijl de richting van de schepping van God los is, en van God af. Het zoeken naar het ware, schone en goede wordt heimwee. De christen is geroepen om de structuur van de schepping te blijven herkennnen en om door Gods Geest de richting te veranderen. Volgens De Bruijne zijn ethiek, filosofie en esthetica Goddelijke roepingen om de scheppingswerkelijkheid terug te voeren naar de oorspronkelijke zin en betekenis: God eren. Hij verbindt de primaire kleuren met de drie gebieden, als volgt.
Ethiek      – moraal – warm rood
Filosofie   – waarheid – helder blauw
Esthetica  – schoonheid – lichtgevend geel

Prachtig!

Volgende opdracht: iets zeggen over Vincent van Gogh en de kerk.
 

Eth

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Een reactie op Agenda december

  1. Thea Kwant zegt:

    De omslag van je agenda trof me aangenaam. Aangenamer eerlijk gezegd dan de volzinnen van Otto de Bruijne. De scheppingswerkelijkheid terugroepen, ik kan me daar weinig bij voorstellen.
    Maar wat zijn het mooie kleuren!! Blauwe lucht, klaprozen en de zon, prachtige scheppingen.

Geef een reactie

