Artikel op Artway

Wie wil weten hoe ik er toe gekomen ben om mijn creativiteit te verkennen en daarvan verslag te doen op een blog, zou het artikel van mijn hand kunnen lezen dat op Artway geplaatst is. De titel is ‘Creativiteit is belangrijk’, en het gaat niet alleen over de aanloop, maar ook over de opbrengst van mijn zoektocht!

Op Artway vond ik dit citaat van Jacques Maritain: Kunst is de Johannes de Doper van het hart. Ze bereidt het voor op Christus.

Opdracht De slogan die ik bedacht heb bij het thema van de maand december (kunst en God) steekt daar wat magertjes bij af :-):

Creatief ben ik in 2011
niet alleen voor mezelf.

Kijk, een boek:                      

 

 

 

 

 

‘God is dood!’ is voor miljoenen mensen realiteit geworden. Voor hen heeft de traditionele band tussen kunst en religie geen betekenis meer. Als zij zich nog interesseren voor religieuze kunst, doen ze dat uit historische interesse of uit toeristische nieuwsgierigheid. Maar is het zo eenvoudig?
Dit boek laat zien dat het religieuze leeft in de oude en in de moderne kunst. Religieuze kunstwerken uit het verleden zijn méér dan museumstukken. Ze geven uiting aan authentieke, existentiële belevingen. Vaak hebben zij zo’n zeggingskracht dat zij ook bij de moderne toeschouwer religieuze ervaringen teweegbrengen.
Het religieuze lijkt uit de hedendaagse kunst te zijn verdwenen, maar ook voor hedendaagse kunstenaars is het religieuze niet dood. Hun werk geeft uitdrukking aan de existentiële en religieuze vragen waarmee zij als kinderen van hun tijd worstelen: de zin van leven en dood, vergankelijkheid, rouw en verlies, goed en kwaad.

(bron: bol.com)

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Een reactie op Artikel op Artway

  1. Pingback: Janpeter Muilwijk | Katrien Ruitenburg

Geef een reactie

