Vervolg atelier Bert Spijkerman

Het atelier van Bert Spijkerman              
http://www.bertspijkerman.nl/
Hoe is het zo gekomen?
Ik maakte films, had een eigen bedrijf. Ruim tien jaar geleden werd ik afgekeurd vanwege gezondheidsproblemen. Beeldhouwen had me altijd wel wat geleken, maar het was er nooit van gekomen. Toen ging ik een cursus doen, en ik nam les om het ambacht onder de knie te krijgen. Ik kwam terecht in Italië, in Pietrasanta, bij de marmergroeves. En daar kom ik nu elk jaar.

Hoe moet ik me het daar voorstellen?
In Pietrasanta (de naam betekent overigens ‘heilige steen’) werken honderden beeldhouwers, van allerlei nationaliteiten, onder wie ook Nederlanders.  Ik werk daar in een beeldhouwerstudio waar in totaal twaalf werkplekken zijn. Tien mensen wonen in Pietrasanta, en de twee overige plaatsen worden afwisselend voor een maand aan beeldhouwers verhuurd. En daar werk ik iedere dag van negen tot zes! Tussen de middag kook ik mijn eigen potje, net als iedereen, en daarna doe ik meestal een dutje in mijn hangmat.

Waarom werk je zoveel liever daar dan hier?
Daar is alles gebaseerd op steen. De hele infrastructuur. Je kunt er de prachtigste stenen vinden, en ze zijn niet duur. Mensen begrijpen precies wat je bedoelt als je vraagt om een bepaald formaat of om transport. En het weer draagt natuurlijk ook bij aan de atmosfeer. Je werkt altijd buiten, onder een afdak. Je ontmoet elkaar op de Piazza van het stadje. En als je daar je tas laat staan, kun je hem later gewoon ophalen waar je hem had laten staan. Natuurlijk gebeurt er wel eens wat, maar over het algemeen is het er bijzonder veilig. En langzamerhand ken ik daar meer mensen dan hier! Als ik daar kom, ben ik thuis.

Hoeveel kost een flink stuk marmer?
Een stuk brok marmer van 1700 kilo kreeg ik voor €500,-, inclusief op maat  zagen en transport. Ik werk het liefst met marmer. Een mondkapje draag ik nooit. Marmer bestaat uit kalk, en het stof daarvan wordt in je lichaam afgebroken.

Spijt van de ommezwaai, van filmmaker naar beeldhouwer?
Ik had jaren eerder moeten gaan beeldhouwen! Ik zou meer willen verkopen, want ik hoef dan wel niet van mijn werk te leven, maar ik wil wel mijn onkosten terug verdienen. En behalve materiaal en gereedschap, heb ik natuurlijk ook mijn reiskosten, en de huur van de studio en van een appartement. Maar in opdracht werken doe ik niet. Dat heb ik als filmmaker altijd gedaan, en dat wil ik niet meer.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Een reactie op Vervolg atelier Bert Spijkerman

  1. Sterre Ruitenburg zegt:

    Wat een leuk interview is dat! Ik vind dat je leuke vragen stelt en dat je het duidelijk hebt opgeschreven.

    Ik heb op het Internet de prijs van marmer opgezocht. Een kunstenares die ook cursussen beeldhouwen in marmer aanbiedt, verkoopt marmer voor een prijs van €1,30 per kilo. Dan is 1700 kilo voor €500,- absoluut niet duur!

    Liefs van Sterre

Geef een reactie

