Achturige werkdag

Opdracht van de voorlaatste keer dat ik blogde: iets zeggen over een kunstenaar die acht uur per dag werkt. Dat is niet Adriana de Ridder, over wie ik de laatste keer schreef. (Althans: waarschijnlijk werkt ze wel acht uur per dag, maar niet aan haar schilderwerk.) Ik doel op beeldhouwer Bert Spijkerman, die ik vorige week in zijn atelier bezocht.

Hij heeft bij zijn huis een atelier, en daarnaast een werkplek onder een grote parasol. Hij werkt het liefst buiten, vanwege het stof. Alles in zijn atelier is grijs. Er staan voorstudies van gips. Er staat en hangt allerlei gereedschap. Er hangt een oud skipak, om aan te trekken als het koud is. (Dat is overigens níet grijs.) Er liggen brokken steen. Er staan beelden en werkstukken. Een kleine portretbuste van de kunstenaar, gemaakt door een vriend, is er ook te zien. Hij werkt tijdens kantooruren, want hij maakt nogal wat herrie. Om het te demonstreren zet hij de compressor aan, en gaat met de pneumatische hamer aan de slag. Een flink lawaai, inderdaad, ondanks de zelf gefabriekte geluiddemper. “Ik zou wel een atelier midden in het weiland willen hebben, waar ik niemand stoor.” Wordt vervolgd.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

