Leporello

Pas iets gehoord over een eenvoudige vorm van boekbinden: de leporello. Voordeel van deze manier is dat de de gehele inhoud van een boek in één keer te overzien is, terwijl je de pagina’s ook klein kunt opbergen. De leporello-vorm maakt het mogelijk een boek tentoon te stellen, door de uitgevouwde pagina’s bijvoorbeeld aan de muur van een galerie te hangen.

Een blad waarop ik 9 klene aquarellen gemaakt had, heb ik in drie stroken geknipt, en die aan elkaar geplakt. Toen de bladzijden harmonica-gewijs gevouwen.

Zie voor een prachtig voorbeeld de site ‘Stijfselpotje’. Daar is voor een boekenminnaar nog veel meer moois te vinden.

Volgende opdracht: iets vertellen over het atelier van Christoffel Bisschop.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Een reactie op Leporello

  1. Thea Kwant zegt:

    Wat ben je weer veelzijdig en origineel bezig. Een tweeluik, leporello’s. Had ik nog nooit van gehoord. Waar bewaar je trouwens al je eigen werken? Je hebt er vast al heel wat.

Geef een reactie

