Jan Wolkers

Kunstenaar Jan Wolkers (1925 – 2007) was een dubbeltalent. Hij schreef en maakte beeldend werk. Niet al dat werk is bekend. Zo werd deze zomer een soort ‘totempaal’ van de hand van Wolkers geveild, waarvan het bestaan tot dan toe slechts bij de eigenaar bekend was. De vader van de eigenaar had het werk van Wolkers cadeau gekregen. Ik heb er geen afbeelding van kunnen vinden om hier weer te geven, maar het doet denken aan het werk dat hier is afgebeeld, met de jonge Jan Wolkers. Het formaat is alleen nogal anders: de totempaal, die dateert van voor 1965, is 243 centimeter hoog. In de jaren zestig hield Wokers zich een tijdje bezig met geometrisch patronen en collage-achtige reliëfs.

En zoals op deze foto schilderde hij tegen het eind van zijn leven. Als ik iets lees van of over Jan Wolkers treft het me hoe ‘levend’ hij was. Ik heb bijvoorbeeld genoten van zijn lyrische radiodagboek van zijn eenzame verblijf op Schiermonnikoog. Zo heel anders dan datvan Godfried Bomans, die vóór hem een week alleen op het kleine Waddeneiland verbleef.

Volgende opdracht: iets zeggen over mijn boek-van-de-maand.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

