David Oyens

Op het schilderij La Pose van David Oyens (uit 1890) zien we een kunstenaar en zijn model. Het atlier is sober ingericht. Het model, dat we op de rug zien, lijkt op een stoel te zitten die op een tafel staat. De schilder kijkt niet naar haar, maar naar zijn doek. Hier en daar staan en hangen schilderijen. Het licht komt van links, zodat de achterkant van het model donker is. Het geheel maakt de indruk van een schilder in opperste concentratie, en van een model dat zich dienstbaar opstelt tegenover de kunstenaar, gezien de houding die ze – laten we aannemen op zijn verzoek – aanneemt.

Als ik alle kanten op kan, ga ik ook alle kanten op, en kom ik nergens.
Bovenstaande uitspraak vloeide zomaar uit mijn pen toen ik wilde verwoorden hoeveel moeite het vervullen van een opdracht me gekost had waarvoor ik geen beperkingen, maar juist alle ruimte gekregen had. Geef mij maar een thema en een vorm! Heel plezierig om me deze maand te beprken tot het thema van de maand: ‘het atelier’.

Volgende opdracht: iets vertellen over de hoofden van Monique Donckers die ik tegenkwam in een tuin in Antwerpen.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Een reactie op David Oyens

  1. Sterre Ruitenburg zegt:

    Wat een grappig schilderij is dat! Ik vind het bijzonder dat je het model van achteren ziet en dat de schilder ook is afgebeeld.

    Ik begrijp wat je bedoelt. Ik heb dat ook wel eens gemerkt als ik voor Beeldende Vorming een opdracht zelf in mocht vullen. Je kunt dan alle kanten op, maar het duurt erg lang voordat je echt aan de slag kunt!

    Liefs van Sterre

Geef een reactie

