Martin Geuzendam

Aan kunstenaar Martin Geuzendam heb ik een aantal vragen voorgelegd.

  • Maak je alleen vrij werk, of werk je ook in opdracht?
    Ik maak ook werk in opdracht, doorgaans is dat geheel ander werk dan mijn beeldend werk: karikaturen, illustraties, muurschilderingen, logo’s, posters e.d. 
  • Is een kunstenaar per definitie tegendraads, zwemt zij/hij altijd tegen de stroom in?
    De vraag is wat iemand/men onder het begrip ‘kunstenaar’ verstaat c.q wanneer iets ‘kunst’ is en de maker ervan daarmee ‘kunstenaar’. In algemene zin denk ik zeker niet dat een kunstenaar pas dan kunstenaar is als deze “per definitie tegendraads” is. Tegen welke stroom zou hij/zij moeten op of in zwemmen om ‘tegendraads’ betiteld te kunnen/moeten/mogen worden? Er is m.i. in vele gevallen voornamelijk sprake van een innerlijke behoefte tot (beeldend) scheppen en het uitdrukken van die behoefte. Er zijn er die dat ‘in reactie op’ doen en daarmee tevens als ‘tegendraads’ genoemd kunnen worden door de (tijdelijk) heersende ‘stroom’. Ik heb dat i.i.g zelf niet in de inspiratie tot noch in de totstandkoming van mijn werk. 
  • Wat vind je van de openheid voor kunst in de kerk?
    Ik ben zelf niet kerkelijk, maar dat terzijde… Maar daar zal het betreffende kerkbestuur haar afweging in moeten maken; ik denk dat daar geen principiele bezwaren tegen hoeven te zijn; vele kerken worden tevens niet meer als kerk gebruikt en een dergelijke invulling kan dan juist een grote meerwaarde zijn. Hoewel ik me kan voorstellen dat dit bij de Katholieke kerk juist om principiele redenen/ideeen wel een bezwaar kan zijn aangezien zij het gebouw zelf als ‘gewijd’/’heilig’ beschouwen. Wel lijkt het me voor de hand liggen dat de getoonde kunstwerken niet aanstootgevend zijn, enz.
  • Wat doet jouw kunst met mensen?
    Dit is geen gemakkelijke vraag om te beantwoorden. Al was het maar dat als ik hier bijv. zelf een serieus goed antwoord op zou willen geven, dit zo specifiek (per werk verschillend), uitgebreid en veelvoudig en vaak ook moment-gebonden is, enz. Ik hoop toch hiermee, zij het zeer ten dele, een antwoord gegeven te hebben. 
  • Wat wil je duidelijk maken met je werk?
    Dat is per werk verschillend. Over het geheel genomen wil ik mensen de mogelijkheid bieden contact te maken met beeldend werk dat het Bijbelse denken uitademt, om de kijker (te interesseren en) tot een dieper verstaan van de Tora te brengen: om door middel van mijn werk hen te delen in het wonder van G’ds Woord als zijnde datgene dat in ons eigen innerlijk zich afspeelt. De Bijbelse verhalen zijn dan ook oer-beelden over ons zelf waarvan ik hoop dat de kijkers deze door mijn werken gaan her-kennen. 
  • Vanwaar je voorliefde voor Hebreeuws?
    Het (Bijbels) Hebreeuws is een zeer bijzondere taal, anders dan alle andere talen. Hierin drukt zich, mede vanwege de getalswaarde van elke letter, de wezenlijke verhoudingen en samenhangen uit zoals deze zich ook uitdrukken in de Bijbelse structuur. Daarbij is voor mij als beeldend kunstenaar de kalligrafische schoonheid van de Hebreeuwse letters zeker niet onbelangrijk.

Zie: http://arthekhal.wordpress.com/ (‘under construction’); http://deventerkunstmarkt.com/; http://www.kikajon.nl/.
Ook werk ik veel samen met collega beeldend kunstenaar Susanna Dalstra.
Vele werken op haar website (eveneens in aanbouw) zijn een samenwerkingsverband:
http://vanuitdestilte.wordpress.com/%20

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

