Mythen van het atelier

Iets vertellen over de mythen van het atelier is een nog openstaande opdracht. Er is dit jaar op verschillende plaatsen een tentoonstelling te zien geweest met de titel ‘Mythen van het atelier’. In een artikel in dagblad Trouw (27 november 2010) vertelt conservator Terry van Druten van Teylers Museum in Haarlem dat de late negentiende eeuw ons heeft opgescheept met de mythe van de eenzame, losbandige en bijzondere kunstenaar.
Aan het begin van de negentiende eeuw beeldden schilders zichzelf af als chique heren die in kostuum achter de ezel zaten, in een luxueus ingericht atelier. Zo zochten ze aansluiting bij hun rijke opdrachtgevers.
Maar tegen het einde van de eeuw veranderde de kunstmarkt, en ontdekten kunstenaars dat ze zich juist beter als ‘anders’ konden presenteren: als bohémien, van wie alleen de geniale binnenkant telt.
Nog steeds geloven kunstkopers die mythe maar al te graag. Er is zo weinig handwerk meer, en mensen willen als ze kunst kopen het idee hebben dat hun aankoop hen verbindt met een wereld van buitengewone mensen.

De afbeelding: Hendrik Luyten (Roermond 1859-1945 Antwerpen)
Interieur met dame voor een schildersezel, olie op paneel 40,2 x 32,1 cm., 1884.

Let op de gitaar aan de wand en de uitgeschopte schoenen!

Volgende opdracht: agenda met november-omslag laten zien.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Een reactie op Mythen van het atelier

  1. Pingback: Atelier Christoffel Bisschop | Katrien Ruitenburg

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s