Lijsje Lorresnor

Een oud kinderboek – zelfs daarin kun je wijze lessen over kunst tegenkomen.
Ik ben Lijsje Lorresnor (verschenen in 1932) van J.M. Selleger-Elout aan het lezen, en vond het mooi wat daar staat over schik hebben in het bezig zijn, los van het resultaat, en van al doende leren.

Lijsje is arm. Soms gaat ze ‘naar de vullis’ om ‘lorren te snorren’: op de vuilnisbelt. Haar jongere zusje verklapt op school per ongeluk dat Lijsjes leuke hoedje ‘van de vullis’ komt, en zo komt Lijsje aan haar bijnaam. Lijsjes vader is een onpraktische dromer, volgens Lijsjes moeder. Lijsje heeft veel respect voor haar moeder, maar is het liefst bij vader. Van een kunstenares krijgt ze verf en penselen, en daar verrast Lijsje haar vader mee op hun zondagse wandeling. Vader heeft een sigarettendoosje in zijn zak (gevonden natuurlijk), en dat haalt hij uit elkaar. Allebei een stukje papier, en ze gaan aan de slag.

‘’k Heb machtig veel schik!’ zei vader weer; ‘’k heb in lang zoo’n schik niet gehad!’ En hij bekeek zijn prentje met zoo’n trots, alsof ’t wel zóó naar de tentoonstelling had gekund. Lijs keek hem wat verbaasd aan. Gek, eigenlijk, dat vader nu zoo blij was. Zij was ’t nog wel omdat het Zondag was en omdat ze met hem uit was en de zon zoo scheen, maar toen ze naar ’t prentje keek, dat ze gemaakt had en toen weer naar dat van vader en nog eens naar dat van haar, toen begreep ze niet, waarom hij nog zoo in zijn schik kon wezen. ’t Was toch niet mooi? ’t Zijne niet en ’t hare ook niet! Ze had het zich zoo anders voorgesteld, ze had gedacht, dat die warme levende, zonnige wei op het stuk papier zou staan, zooals bij de juffrouw in het bosch, ze had gemeend, dat ze ’t water ook zou maken, zooals de juffrouw de vijver, van dat echte water, waar je ook op papier aan zien kon, dat het nat was. Maar dit zag er niet uit alsof het nat was, heelemaal niet. ’t Maakte haar verdrietig. En nu was vader zoo vroolijk! Ze hield het stukje in haar handen en ze keek er naar met een treurig gezichtje.
‘’t Lijkt toch niet echt, vader, is ’t wel?’ vroeg ze zacht.
En vader keek van ’t zijne naar ’t hare en dan weer naar ’t zijne en riep vroolijk:
‘Lijken? Wel neen, ’t lijkt nog niet veel! Maar me hebbe toch schik

 

 
 
[p. 74]
 

gehad, Lijs, ik en jij! En een volgend keer zal ’t beter lijken en de daaropvolgende nog beter en zoo maar altijd door, want zie je, dat ’s maar een weet hoe je ’t doen moet en als ‘k een ander keer nog eens dat water maak, dan maak ik het eerst kletsnat met lichtblauw en dan smeer ik er van die kleine streepjes in met witte verf en hier en daar wat donkere plekken en dan zal je eens zien….! Maar Lijs was nog niet tevreden.
‘Zou je in verven geen les moeten hebben, vader?’ vroeg ze weifelend. ‘Misschien kan je ’t jezelf niet leeren, misschien hebben ze daar ook wel scholen voor.’
Maar daar moest vader niks van hebben. Neen, hoor, als je maar verf had en je had de tijd en je probeerde maar net zoo lang, tot ’t goed was, dan had je geen mensch noodig.
‘Zie je, Lijs,’ zei hij vroolijk, ‘nou heb ik nog eens zooveel schik in het land met al zijn kleuren, nou dat ‘k het zoo op papier gezet heb. Soms als ‘k zoo liep door de velden en ‘k zag die kleuren allemaal, dan had ik het wel zóó allemaal in mijn zak willen steken en nou…. nou heb ik het in mijn zak.’ (bron: DBNL)

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Een reactie op Lijsje Lorresnor

  1. Sterre Ruitenburg zegt:

    Wat een ontzettend leuk citaat is dat! Ik heb het met veel plezier gelezen.
    Vooral de volgende zin vond ik erg mooi:

    ‘Soms als ‘k zoo liep door de velden en ‘k zag die kleuren allemaal, dan had ik het wel zóó allemaal in mijn zak willen steken en nou… nou heb ik het in mijn zak.’

    Liefs van Sterre

Geef een reactie

