Collectie Meentwijck

Ik heb mijn boek-van-de-maand uit. Leven in een verzameling, Toegepaste kunst 1890 – 1940  gaat over de ‘Collectie Meentwijck’. Een verzameling waarmee de kunstliefhebbers Dirk en Liesbeth Nienhuis hun villa (de ‘Meentwijck’)  hebben ingericht.

Ik heb in  het boek een mooi voorbeeld van toegpaste kunst in het kwadraat gevonden. De vazen die ik hier (in het klein) laat zien, zijn ontworpen door K.P.C. de Bazel, en vervaardigd op Glasfabriek Leerdam, rond 1920. Op een reclamebord voor de glasfabriek is een zelfde soort vaas te zien. Het bord van email op ijzer is onworpen rond 1920 door A.D. Copier en uitgevoerd door H. Larmené. De naam van de ontwerper van de vazen staat erop vermeld. Mooi vind ik dat, zo’n verwijzing. ‘Rijm’ tussen voorwerpen.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

