‘Museum aan de stroom’ te Antwerpen

Het kunstenaarsafspraakje van deze week had ik op een bijzondere plek: in het MAS  in Antwerpen. Het MAS  is een nieuw museum, gewijd aan de geschiedenis van de stad Antwerpen, en de band met de Schelde en de wereld. Geweldig vond ik het om het gebouw te verkennen. Het is ontworpen door het Nederlandse bureau Neutelings Riedijk Architecten. Het gebouw telt tien lagen, die ieder een kwart slag gedraaid zijn ten opzichte van de laag eronder. Het ‘stapelen’ hebben de architecten vast ontleend aan het Hanzehuis dat vroeger op de plek van het MAS stond, waar goederen opgestapeld werden.

Het gebouw is vrij toegankelijk. (In het Vlaams: “Alleen de museumzalen zijn betalend.”) Je kunt met de roltrappen van verdieping naar verdieping, en uitkijken door de gegolfde glazen wanden die dragend zijn. Bovenop het dak is een terras waar je naar alle kanten over de stad kunt uitkijken, en daar mag je tot ’s avonds laat op.

Een mooi voorbeeld vind ik dit gebouw van ‘toegepaste kunst’: het is dienstbaar aan de verzameling en aan de stad.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Een reactie op ‘Museum aan de stroom’ te Antwerpen

  1. Sterre Ruitenburg zegt:

    Ik denk ook dat het Museum Aan de Stroom (MAS) een mooi voorbeeld is van toegepaste kunst.

    Zijn alle gebouwen voorbeelden van toegepaste kunst, of zijn er ook gebouwen die helemaal geen praktische functie hebben of hebben gehad?

    Liefs van Sterre

Geef een reactie

