3 oktober

In 2011 verken ik mezelf. Mijn verkenning heeft me tot nu toe al meer gebracht dan ik verwachtte. Een voorbeeld van een inzicht is de ontdekking dat ik iemand ben die graag alleen bezig is. Ik heb mensen nodig, vanzelfsprekend. Maar ik ben niet iemand die het grootste deel van de tijd met mensen samen moet zijn/werken/leven.
Ik las over een bijzonder project in Leiden. Fotograaf Erwin Olaf heeft een eigentijds historiestuk over Leidens Ontzet (3 oktober 1574) gemaakt. Met behulp van gewone Leidenaren en een paar beroepsmodellen vormde hij een tableau vivant  in de Pieterskerk. De foto daarvan (200 x 265 cm) is te zien in museum de Lakenhal. Zie: http://www.lakenhal.nl/
Op de foto de fotograaf en een detail van zijn historiestuk.
Net als altijd als ik iets hoor van een project dat me aanspreekt, was mijn eerste gedachte: Zoiets zou ik ook willen doen.
Maar later bedacht ik dat dat niet waar is. Ik vind het geweldig als mensen een oorspronkelijk plan bedenken, en het ook nog uitvoeren. Maar een project als dit, waar zoveel groepswerk bij komt kijken – niet echt iets voor mij. Nu wil ik leren om het bij bewonderen te laten als ik lees over dingen die ik bewonderenwaardig vind, en de steek van jaloezie te negeren en zo van zijn kracht te beroven.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

