Zomaar wat borduren

Opdracht voor nu: laten zien wat het werd toen ik zomaar wat ging borduren. De vilten briletui vraagt al jaren om versiering. Nu heb ik antwoord gegeven op die vraag. Zo:

Fijn, zomaar wat doen met naald en draad. Met kleur en vorm. Met herinnering en verbeelding. Met toeval en techniek.

In het boek Creativiteit, géén kunst van Lia Nijman en Jenny de Bode, staat iets boeiends over ‘De status van techniek’ (p. 45 – 46).

Veel belang hechten aan de beheersing van een techniek, kan scheppend bezig zijn in de weg staan. Techniek is niet meer dan een hulpmiddel. Natuurlijk is het geweldig om een techniek goed te beheersen. Wie wil er niet kunnen tekenen! Maar technisch meesterschap is geen voorwaarde om creatief te zijn. Ik citeer: Pas als we onszelf toestaan om vrij om te gaan met de materialen, ons gevoel durven te volgen en de behoefte om een goede indruk op anderen te maken los te laten, dan gebeurt er iets. Het materiaal lijkt minder weerbarstig, onze handen trefzekerder, we zien mogelijkheden die we in eerste instantie niet vermoedden. We genieten want dit is spelenderwijs leren. Dan is het leukste en mooiste (en vrijwel zeker) de enige manier.

Volgende opdracht: iets laten zien van mijn kunstenaarsafspraakje van deze week.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Een reactie op Zomaar wat borduren

  1. Sterre Ruitenburg zegt:

    Wat is je briletui leuk geworden!

    Wat een interessant citaat over techniek is dat!
    Het probleem dat de beheersing van een techniek scheppend bezig zijn in de weg kan staan, wordt ook in het boek ‘De luistervogel’ beschreven. Grappig dat ik dat hier weer tegenkom.

    Liefs van Sterre

Geef een reactie

