Kinderen en kunstenaars

Mijn boek-van-de-maand is geweldig! Ik lees in Toeval gezocht over een experiment op een aantal scholen in Nederland. Jonge kinderen krijgen de kans om in vrijheid uit te proberen wat ze kunnen met gevonden materiaal. Eerst gaan ze jutten, en met de gevonden spullen worden verzamelingen, structuren, kunstwerken gemaakt. Ik vat samen wat ik op bladzijde 37 lees. Aan het woord is Annemeieke Huisingh, één van de samenstellers van het boek. Ze is pedagoog, zelfstandig adviseur cultuureducatie en Reggio Emilia-expert.

Volgens haar zijn jonge kinderen onderzoekers bij uitstek. Ze beginnen met een idee, een verhaal. Dan gaan ze op weg. Onderweg komen ze van alles tegen: onverwachte ontmoetingen, vraagstellingen, beperkingen, mogelijkheden. Het toeval is hen goedgezind. Door onverwachte gebeurtenissen maken ze nieuwe keuzes. Ze schakelen van het ene moment op het andere om: van bouwwerk naar verhaal, van hypothese naar spel. Logisch dus om de kwaliteiten van kinderen met die van kunstenaars te vergelijken. Ook zij beginnen met een plan, een inzicht. Dan gaan ze op weg, richting het onbekende. Ze komen iets tegen dat tegengesteld is aan wat ze hadden verwacht, en juist daardoor komen ze verder. “Wie niet op zoek gaat en zich niet in het onbekende beweegt, kan ook niet dat onverwachte en andere vinden waardoor juist weer een volgende stap mogelijk is.”(p. 38)

Dat spreekt me aan!

Volgende opdracht: laten zien wat een behang-staal werd.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

