Kan ik nog lezen?

Opdracht voor nu: verslag van kunstenaarsafspraakje. Ik ging in het uur dat ik uitgetrokken had voor mijn kunstenaarsafspraakje uitproberen of ik het nog kan: lezen. Ik sta (stond?) erom bekend veel en snel te lezen. Maar onlangs hoorde ik iets over onze hersenen die veranderen onder invloed van internetgebruik. We hebben geleerd om snel te schakelen, maar zijn minder goed geworden in ons langdurig op één ding te richten. Dat zou bijvoorbeeld blijken uit de moeite die velen (en niet alleen jongeren) hebben om langere teksten te lezen.

Er ging een lampje bij mij branden. Goed mogelijk dat ik ook vatbaar ben voor dat gevolg van internetgebruik… Ik nam de proef op de som. Ik moest van mezelf een uur een boek lezen. (Nu ik er goed over na dacht: wanneer had ik dat voor het laatst gedaan? Heel vaak een paar bladzijden brengt je ook aan het eind van een dikke roman.) Ik besloot een boek te kiezen dat me niet bijzonder aansprak, maar dat ik wel graag wilde lezen: Himmlers hersens heten Heydrich van Laurent Binet.

Het viel niet mee. Ik zat prettig, en ik had de tijd. Maar ik had meerdere malen de neiging op te staan en even iets anders te gaan doen. En na drie kwartier zat ik zowaar te dommelen. Het boek boeide me wel, maar ik kon de rust maar moeilijk opbrengen er-bij-te-blijven. Ik wil de kunst van het lezen – want een kunst is het blijkbaar – niet verleren.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

2 reacties op Kan ik nog lezen?

  1. Thea Kwant zegt:

    Herkenbaar, Katrien. Alleen bij een heel spannend boek lukt het wel.

  2. Sterre Ruitenburg zegt:

    Leuk dat je de proef eens op de som hebt genomen!

    Ik had eigenlijk niet verwacht dat jij je minder lang op één ding zou kunnen concentreren dan vroeger. Interessant!

    Liefs van Sterre

Geef een reactie

