Is erkenning nodig voor een kunstenaar?

Verder nagedacht over ‘erkenning’. Ik had besloten dat erkenning geven voor mij belangrijker is dan erkenning krijgen. (zie blog van gisteren)

Het is voor mij niet (meer) zo belangrijk om erkend te worden als kunstenares (of als schrijfster). Ik heb ontdekt dat het uieindelijk meer gaat om het gesprek. Een kunstenaar heeft een boodschap, en iedere kunstenaar wil die overbrengen. Gehoord worden dus. Een gesprek op gang brengen. De vraag of degene die in gesprek raakt met de kunstenaar diens werk als kunstwerk erkent, is niet zo belangrijk. Over het punt wanneer iets kunst is; wat wel en wat niet, zullen we wel nooit uitgedacht raken. Maar als het werk iemand anders raakt, is het goed. Dat voldoet.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

2 reacties op Is erkenning nodig voor een kunstenaar?

  1. Sterre Ruitenburg zegt:

    Wanneer heb je ontdekt dat het voor jou niet meer zo belangrijk is om erkend te worden als kunstenares of als schrijfster?

    Ik ben het met je eens dat iets kunst is als het iemand anders raakt. Dat voldoet inderdaad.

    Liefs van Sterre

  2. jolente zegt:

    Dat vind ik echt mooi, mam!

Geef een reactie

