Schilder een gedicht

Dit is mijn boek-van-de-maand, en opdracht was om er iets over te zeggen. Het boek is bestemd voor kinderen in de basisschoolleeftijd, en de schrijfster doet een aantal handreikingen waarmee kinderen op gang geholpen worden om een gedicht te schrijven. Eén hulpmiddel is het boodschappenlijstje. Zo’n lijstje is iets alledaags, en door daarmee te beginnen breng je het maken van een gedicht als het ware onder handbereik. Stel: je wilt een gedicht schrijven over sneeuw. Maak dan een lijstje van dingen waar je sneeuw op vindt lijken.

  • zout
  • kristalsuiker
  • pedersuiker
  • bloem

De dingen op het lijstje gebruik je als beeld om te beschrijven wat sneeuw is. Als ik het boek lees, en de voorbeelden zie van het werk van kinderen, krijg ik zin om met een groep te werken. Deze aanpak is geweldig om met meerderen tegelijk aan te werken.

Wat ik lastig vind van deze vakantietijd is het gebrek aan afzondering en structuur. Ik verlang ernaar om ongestoord bezig te zijn en te denken. Het is niet zozeer een gebrek aan tijd waar ik mee te maken heb, maar het gebrek aan innerlijke rust en gerichtheid.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

2 reacties op Schilder een gedicht

  1. Sterre Ruitenburg zegt:

    Dat is inderdaad een leuke manier om poëzie ‘te pakken te krijgen’!

    Ik vind sneeuw ook wel een beetje op soda lijken. Misschien kun je dat nog aan je ‘boodschappenlijstje’ toevoegen?

    Liefs van Sterre

    • Ingrid zegt:

      Het laatste is heel herkenbaar! Door alle vakanties weinig innerlijke rust en bezinning, terwijl ik dacht juist op vakantie/in de vakantie goed de gaan bezinnen. daar is nog te weinig van gekomen. Vandaar dat ik ook nog niets van me heb laten horen! volgende week keert hier de structuur weer meer terug. Dan hoop ik weer meer gericht bezig te kunnen gaan. lieve groet, Ingrid

Geef een reactie

