Kunst of kitsch

Opdracht was: iets zeggen over het verschil tussen kunst en kitsch, en over de vraag wat erkenning van een voorwerp als kunst doet met de eigenaar ervan. Ik schrijf maar op wat ik denk. Na het stellen van de vraag heb ik bij een winkel het opschrift gezien: Kunst, kitsch en curiosa. De eigenaar maakt het zich hiermee gemakkelijk. Er zijn vast dingen in zijn winkel die geen kunst zijn, maar dan toch wel kitsch of in ieder geval thuishoren onder het kopje curiosa! Daar kun je je geen buil aan vallen. 

Bij kitsch denk ik aan een onderwerp dat te vaak op dezelfde manier is benaderd. Zoals de overbekende zigeunerjongen-met-traan. Een spel met kitsch kan wel verniewend zijn.

 

 

 

 

 

 

Bij opnames van het AVRO-televisieprogramma Tussen Kunst en Kitsch is eind 2010 een schilderij ontdekt van de Rotterdamse kunstenaar Joost van Geel (1631-1698).
De eigenaresse nam het schilderij Het kantwerkstertje enkele maanden geleden mee naar opnames van Tussen Kunst en Kitsch in Zwolle. Expert John Hoogsteder kon toen geen oordeel vellen, maar vermoedde wek dat het om een werk van de zeventiende-eeuwse meester Gabriël Metsu (1629-1667) ging. De waarde werd geschat op een kwart miljoen: de duurste vondst ooit in ‘Tussen Kunst en Kitsch’. Maar als het een schilderij van

de zeventiende-eeuwer Gabriël Metsu was geweest, zoals de eigenaresse dacht, was het vier keer zoveel waard geweest. Zij was nu zichtbaar teleurgesteld. Onopgehelderd blijft of dat te maken had met de geldwaarde of de kunstwaarde…

Volgende opdracht: iets zeggen over het boek-van-de-maand.

Weekopdracht: drie keer iets maken naar aanleiding van het boek-van-de-maand, en dat wat het meest geslaagd is, laten zien.

 

 

 

 

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

2 reacties op Kunst of kitsch

  1. Sterre Ruitenburg zegt:

    Wat bedoel je met ‘een spel met kitsch’?

    Het is inderdaad maar de vraag of de erkenning van een voorwerp als kunst de eigenaar verblijdt vanwege de kunstwaarde, of juist teleurstelt vanwege de geldwaarde.

    Liefs van Sterre

  2. mddigitaal zegt:

    Kitsch kan zeker ook van onbetaalbare waarde zijn. Ik zie het bekende zigeunerjongetje op jouw site. Ik ben hem jaren niet tegengekomen, maar hij hing vroeger aan de muur bij mijn oma. Ineens krijg ik een goed gevoel in me. O ja, zo was het vroeger bij oma…
    Onbetaalbaar toch?!
    Dank je wel voor je reactie op mijn blog. Toevallig hebben mijn zus en ik afgelopen zaterdag de ballonvaart gemaakt die ik vorig jaar heb gewonnen bij de zandsculpturen. Ook onbetaalbaar om zo boven de aarde te zweven…
    Groet, Monique

Geef een reactie

