Pittoresk

In mijn boek-van-de-maand juli (opdracht was daar iets over te zeggen)

iets gelezen over het woord pittoresk (bladzijde147 – 151). Letterlijk betekent het woord ‘als een schilderij’ of ‘ zoals gezien door de ogen van een schilder’. Het Latijnse woord pictor betekent ‘schilder’. Het woord wordt ook gebruikt om een landschap mee aan te duiden dat ‘schilderachtig’ is; dat voldoening en vreugde oproept; dat erom vraagt bezongen, geschetst of anderszins in kunst omgezet te worden.

Het woord pittoresk doet mij denken aan een ansichtkaart met een dorpje in een vallei. Aan een haven waar de kleurige bootjes drooggevallen zijn, en wachten op het water. Aan een herder die in warm namiddaglicht met zijn schapen rust aan de bosrand. En ook aan een zigeunerinnetje met een kleurige rok en een zilveren kettinkje met muntjes om haar enkel die met haar dans een gevoel van vreugde-vermengd-met-droefenis overbrengt. Pittoresk is voor mij verwant aan kitsch.

Opdracht voor de volgende keer: uitzoeken wat kitsch is, en wat erkenning van een voorwerp als kunst doet met de eigenaar ervan.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Een reactie op Pittoresk

  1. Sterre Ruitenburg zegt:

    Het woordenboek geeft de volgende definities van de woorden ‘pittoresk’ en ‘kitsch’:

    Pittoresk: schilderachtig
    Kitsch: werk dat de pretentie heeft kunst te zijn, maar van onecht gevoel getuigt en op slechte smaak speculeert.

    Kun je me misschien uitleggen waarom ‘pittoresk’ voor jou verwant is aan ‘kitsch’? Voor mij is het een wereld van verschil!

    Liefs van Sterre

Geef een reactie

