Bewerkte kunst

Marcel Duchamp (1887 – 1968) was de eerste kunstenaar die kwam met ready made kunst. Zijn ‘urinoir’, ingezonden voor een expositie in New York in 1917, was het eerste alledaagse voorwerp dat beschouwd werd als kunst. Over spelen met ‘grenzen’  gesproken…

Misschien wel het beroemdste schilderij uit de Europese kunstgeschiedenis de Mona Lisa van Leonardo da Vinci. In1930 tekende Marcel Duchamp een snor en baard op een reproductie ervan, en gaf het als titel L.H.O.O.Q. Volgens Duchamp was het Elle a chaud au cul (=Zij is heet aan de kont). Het was een z.g. ready-made uit Duchamps dadaïstische periode. Duchamp vond dat kunst te duur en te elitair was geworden. De bewerkte reproductie stond op de omslag van het maartnummer in 1920 van het dadaïstische blad 391. Later maakte Duchamp een andere ready-made van een reproductie van de Mona Lisa. Hij veranderde er niets aan, maar schreef onder het portret Rasée (=geschoren).

 

 

 

 

 

 

 

Ik vind het een bewijs van de kracht van een kunstwerk als het reacties opoept, ook als die niet positief zijn. Ik heb zelf een foto bewerkt, en kijk er daardoor met andere ogen naar.

(Een veldslag met de politie in Griekenland op een persfoto, uit protest tegen de door de regering Papandreaou aangekondigde bezuinigingen.)

Volgende opdracht: vertellen wat het nieuwe maandthema is, en iets zeggen over het bijbehorende boek-van-de-maand. De uitvoering van de opdracht zal op zich laten wachten, in verband met mijn meerdaagse afwezigheid.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Een reactie op Bewerkte kunst

  1. Sterre Ruitenburg zegt:

    Wat grappig dat het bewerken van bestaande kunst ook een echte kunststroming is!

    Hoe werd er gereageerd op de ´ready made´ kunstwerken van Marcel Duchamp?

    Ik heb de foto die jij bewerkt hebt, bekeken. Ik kijk er nu inderdaad met andere ogen naar. De harde realiteit die op de foto is afgebeeld, verdwijnt toch meer naar de achtergrond.

    Liefs van Sterre

Geef een reactie

