Boek-van-de-maand van Nigel Spivey

Ik lees zelden een boek zo nauwgezet als ik dit jaar doe met de boeken-van-de-maand. Vrijwel iedere dag ga ik er voor zitten, en lees ik een paar bladzijden. Ik kijk naar de afbeeldingen, zoek dingen na, en geniet van het begrip dat ik krijg van het onderwerp. Onderdelen vallen me op die ik kan gebruiken voor mijn blog. Zoals ook nu gebeurd is. Ik lees in Hoe kunst de wereld maakt  over kunst die de werkelijkheid mooier maakt. De lichamen zoals de Griekse beeldhouwers die afbeeldden (denk bijvoorbeeld aan de Riace-beelden) lijken realistisch, maar nauwkeurige beschouwing leert dat de lichaamsverhoudingen niet overeenkomen met de werkelijkheid. Toch ervaren we de vormen als mooi – ideaal zelfs.  Dat is een bijzondere kronkel in onze waarneming.        

 

 

 

 

 

 

Ik heb in het boek-van-de-maand ook gelezen dat kunst geregeld een spel speelt met werkelijkeheid en verbeelding. Maar al te graag willen kunstenaars je laten geloven dat iets géén kunst is, maar werkelijkheid. Een schilderij kan een beroep doen op je emoties. Hebben die gevoelens met de verbeelding te maken, of zijn ze door de werkelijkheid van de beschouwer ontstaan? Goed om over na te denken.

Mijn kunstenaarsafpraakje bracht me deze week op een mooi plekje in de zon. Daar viel ik in slaap, en dat was heel verkwikkend. Nog wel tijd om er een haiku over te schrijven.

In de zon zitten

onder een boom wegdromen

de tijd vliegt / staat stil.

 

Volgende opdracht: nadenken over de vraag of er grenzen zijn aan wat een kunstenaar mag doen met het werk van een ander.

                                   

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Een reactie op Boek-van-de-maand van Nigel Spivey

  1. Sterre Ruitenburg zegt:

    Interessant om te ontdekken dat niet alles wat werkelijkheid lijkt, dat ook is, en dat niet alles wat verbeelding lijkt, dat ook is. Waar ligt de grens?

    Liefs van Sterre

Geef een reactie

