Ali Edwards

Ali Edwards is een scrapbook-kunstenaar. Een aantal jaren al schrijft ze boeken en houdt ze een blog bij. Daarin doet ze verslag van de creatieve en persoonlijke manier waarop ze haar leven vastlegt. Scrapbooking is ontstaan in Amerika, in de 19de eeuw. Er werd allerlei ‘waardeloos’ materiaal gebruikt om de herinnering aan bepaalde gebeurtenissen en ervaringen levend te houden. Tegenwoordig is er een levendige handel in allerlei albums, hulpmiddelen, papiersoorten en versieringen om mooie plakboeken te kunnen maken. Zelfs digitaal scrapbooken is mogelijk!

Opdracht was om iets te zeggen over de grens tussen hobby en kunstbeoefening. Wanneer is iets hobyy, en wanneer kunst?

  • Hobby: als er iets wordt gemaakt naar een bestaand voorbeeld, is het geen kunst. Een geknoopt kleed op voorbedrukt stramien, of schilderen op nummer – dat is geen vraag. (Een uitvoerend musicus is ook geen kunstenaar? Die vraag hoef ik niet te beantwoorden, want ik houd me niet met muziek bezig dit jaar🙂 .)
  • Kunst: als iemand iets van de eigen persoonlijkheid laat uitkomen in wat er gemaakt wordt, is het kunst, volgens mij. Het gaat niet om welke indrukken je weergeeft, maar om de manier waarop je uitdrukking geeft aan je innerlijk. Ik geef toe: daarmee blijft er een grijs gebied over, waarbij de één voor kunst zal besluiten en de ander niet. Grensgevallen!

Het werk van Ali Edwards is zeker persoonlijk. Ik vind haar December Daily Jurnal  iets moois. Juist in de drukke decembermaand neemt ze iedere dag de tijd om haar ervaringen vast te leggen, zodat de feestelijke tijd niet tussen haar vingers door zal glippen. One of the main reasons I love this project is that it allows me to both document + enjoy the season.

Volgende opdracht: laten zien hoe ik de grenzen van iemands herkenbaarheid verkend heb.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Een reactie op Ali Edwards

  1. Sterre Ruitenburg zegt:

    Ik heb in het woordenboek de definities van de woorden ‘hobby’ en ‘kunst’ opgezocht. Als je uitgaat van deze definities blijkt dat het één het ander niet uitsluit: je kunt voor je plezier in je vrije tijd schoonheid scheppen!

    Hobby: iets dat men in zijn vrije tijd voor zijn plezier geregeld doet; liefhebberij.
    Kunst: het vermogen om schoonheid te scheppen en esthetisch genot op te wekken.

    Liefs van Sterre

Geef een reactie

