Eveline Kieskamp

Opdracht voor nu: het werk van Eveline Kieskamppresenteren. Ik stelde haar een aantal vragen.      

 Noem je jezelf een christelijke kunstenaar?

Ik noem mezelf in eerste instantie niet zo, zoals ik vind dat er ook geen christelijke programmeurs of christelijke timmermannen zijn. Maar ik noem me wel een kunstenaar die werkt vanuit het christelijke ‘zijn’, wat voor mij betekent dat ik in mijn werk keuzes maak en onderwerpen aansnijd die in het verlengde liggen van wie ik ben als christen. Geen plaatje bij een praatje (in de zin van: letterlijk een afbeelding maken van wat er in de Bijbel staat), maar een beeld laten spreken, voor zichzelf, vanuit de betekenis die het beeld draagt. Mijn ‘missie’ in de christelijke (en reformatoriche) wereld is dan ook te laten zien dat God beelden gebruikt, nooit naast de tekst, maar als zelfstandig iets wat verwijst naar iets groters. Met dit grote voorbeeld ga ik elke dag weer de uitdaging aan om beeldend werk te maken.
Op dit moment ben ik bijvoorbeeld bezig met een serie beelden die verwijzen naar de 17e eeuwse vanitas-schilderijen. Ik zie om me heen dat de wereld ‘maakbaar’ aan het worden is. Voor alles is er een verzekering/medicijn of opknapbeurt. Met deze serie denk ik na over het accepteren van de moeilijke dingen die je in het leven tegenkomt. O.a. vanuit Prediker, die al deze ‘tijden’ naast elkaar zet en van ons vraagt dit ook zo te laten. Ik naai meubels met vaasvormen waaruit bloem-achtige vormen komen. Maar ondanks de heldere kleuren lijken de stillevens in te storten, o.a. door het materiaalgebruik: dik vilt. Dit ziet er redelijk stevig uit, maar zakt enigszins in…

Is contact met andere kunstenaars belangrijk?

Contact met ander kunstenaars is voor mij essentieel. Het beeldend werken is niet alleen het werken in mijn atelier, maar vooral ook het samenwerken met andere kunstenaars. In de samenwerking ontstaan vaak mooie nieuwe ideeën die voortkomen uit de combinatie van visies en interpretaties. Daarbij is het ook vaak prettig om samen nieuwe projecten vorm te geven en zo vanuit ieders perspectief een afwisselend geheel samen te stellen. Maar ook in mijn individuele werk vind ik het belangrijk om regelmatig mijn ideeën aan anderen te laten zien. In bijna elk (kunst)werk zitten momenten waarin het een gevecht met het beeld word. Dan ervaar ik het als heel verhelderend wanneer een collega-kunstenaar even meekijkt.

Houd je je met één kunstvorm bezig of met meerdere? In het laatste geval – zijn er ook verbanden tussen die kunstvormen?

Ik houd me met meerdere kunstvormen bezig, met het accent op ruimtelijke werk. En hoewel fotografie ook een wezenlijk onderdeel van mijn beeldend werk is, gebruik ik het meer als bron van inspiratie. Ik heb altijd een camera op zak om de wereld om mij heen te fotograferen op momenten dat ik me geïnspireerd voel door dat wat ik zie. Vaak komen daarin thema’s van architectuur en landschap in verstilde vorm terug. Daarmee is voor mij niet het materiaal de bindende factor, maar het onderwerp.

 

Is het contact met mensen die je kunst waarderen (kopen) van belang?

Waardering van de kunst ligt voor mij niet in de aankoop van werk door anderen. Wel vind ik het fijn om te weten dat anderen mijn kunst waarderen en mij zo stimuleren om door te gaan. Ik hecht vooral waarde aan de mening van een aantal mensen en medekunstenaars om mij heen. Die mensen zijn voor mij het meest belangrijk.  

Heb je kunst van anderen in bezit?

Ik heb een prachtig abstracte litho van Bram van Velde en een ets van Michel F van Overbeeke. Beide monumentale werken die mij qua kleur en compositie aanspreken en inspireren. Daarnaast bezitten we een aantal werken van ontwerpers die ik bewonder, zo als Hella Jongerius, Ineke Hans en Charles en Ray Eames.

 

Wat maakt werken in opdracht anders dan vrij werk?

Werken in opdracht is soms heel prettig omdat daar de kaders in overleg worden aangegeven en bepaald. Ook brengt het me op paden waar ik niet uit mijzelf heen zou gaan en daardoor brengt dat nieuwe inzichten met zich mee waar ik ook in mijn vrije werk uit kan putten. Het vrije werken kan ik daarnaast soms als ‘even op adem komen’ ervaren. Even helemaal in mijn eigen materie duiken, eigen thema’s en grenzen. Daarin durf ik te experimenteren en fouten te maken. Als het werk in opdracht is, geeft dat alleen al door de tijdsdruk  vaak minder  ruimte voor het experiment.

Ligt de betekenis van een kunstvoorwerp vast in de visie van de maker, of mag iedereen er het hare/zijne van denken?

De betekenis van een kunstwerk ligt voor mij in de interactie tussen de maker en de kijker. Ik vind het daarom interessant om de kijker niet direct een titel aan te bieden en zo zijn/haar blik en gedachten al te sturen. Zo krijgt de kijker de vrijheid om zijn/haar eigen beleving en gedachten over het werk in te passen en de betekenis zelf te vinden. Ik vind dat de eigen ervaring daarin belangrijker is dan de definitie van de betekenis van het kunstwerk. Als mensen de moed hebben om die uitdaging aan te gaan, zal er veel minder over de buitenkant van kunst worden gediscussieerd zoals dat nu volop gebeurt (over het bestaansrecht, over geld). Dit neemt niet weg dat ik ook bereid ben om de ideeën die aan mijn werk ten grondslag liggen, te delen met (geïnteresseerde) kijkers.

Zulk prachtig werk – ik laat mijn bloglezers met genoegen meegenieten!

Volgende opdracht: iets zeggen over de zin Try. Fail. Try again. Fail better. (van Samuel Beckett)

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Een reactie op Eveline Kieskamp

  1. Sterre Ruitenburg zegt:

    Wat is dat een leuk interview!

    Ik vind het leuk om te zien dat in vrijwel iedere vraag een grens naar voren komt, bijvoorbeeld de grens tussen christelijk en seculier, alleen werken en contact met andere kunstenaars en één kunstvorm en meerdere kunstvormen.

    Liefs van Sterre

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s