Hoe kunst de wereld maakt

Opdracht voor vandaag: het nieuwe boek-van-de-maand presenteren.

De titel van het boek van Nigel Spivey las ik eerst verkeerd: ‘Hoe de wereld kunst maakt’. Maar de titel is: Hoe kunst de wereld maakt. Dat maakt nieuwsgierig. Hoofdstukken zijn bijvoorbeeld ‘Menselijker dan de mens’en ‘Het onzichtbare zichtbaar maken’. Ik verwacht dat het boek me iets zal leren over de grenzen die ik verkennen wil deze maand. In het eerste hoofdstuk gaat het over de vraag of dieren kunst kunnen maken. Dieren kunnen mooie dingen maken. Ik las met stijgende verbazing over de Australische prieelvogel, die een bouwsel maakt om indruk te maken op zijn uitverkoren vrouwtjesvogel. Het bouwsel dient alleen dat doel, kan tot drie meter hoog zijn, is gemaakt van takken, en wordt versierd met bloemen, bessen en gekleurde mossen. De prieelvogel kauwt op gras of bessen, om  het verkregen gekleurde slijm met zijn snavel  op de prieelwanden te smeren. Dan zijn we toch wel op de grens van kunst! 

Volgende opdracht: iets zeggen over een citaat van Tim Ferriss.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Een reactie op Hoe kunst de wereld maakt

  1. Sterre Ruitenburg zegt:

    Wat grappig dat de Australische prieelvogel een ‘kunstwerk’ bouwt om een vrouwelijke prieelvogel te lokken!
    Als je op de onderstaande link klikt, kun je een recensie van een boek over ‘dierenarchitectuur’ lezen.
    http://www.nrcboeken.nl/recensie/villaatjes-voor-de-moddergarnaal

    Liefs van Sterre

Geef een reactie

