Ted van Lieshout

Mijn agenda heeft een voorkant gekregen die past bij het thema van de maand (‘grenzen’). In juli zoek ik de grens op.

Opdracht voor nu was om iets te zeggen over Ted van Lieshout. Ik heb zijn bundel Hou van mij, bijna alle gedichten 1984 – 2009  in huis. De auteur is dichter en iilustrator, en achterin het boek geeft hij een toelichting op zijn werk. Zijn werk is veelal geschreven voor kinderen/jongeren. Maar hij stopt er lagen in waardoor volwassenen zijn werk ook kunnen waarderen. Van Lieshout betoogt dat je kinderen niet moet onderschatten. Al zullen ze niet onder woorden brengen wat een gedicht betekent – de lagen die erin gestopt zijn spreken ook onbewust een woordje mee.

Ted van Lieshout beweegt zich op de grens van jeugdliteratuur en literatuur voor volwassenen. Maar ook op de grens van beeld en taal. In de bundel staan vele voorbeelden van beeldsonnetten. Een sonnet is een gedicht dat bestaat uit twee keer vier en twee keer drie regels. Van Lieshout heeft voorwerpen (hier: schelpen) zo geordend dat er vier ‘coupletten’ te zien zijn. Als je goed kijkt, kun je ook rijm ontdekken!

Opdracht voor de volgende keer: Reageren op de volgende opmerking: Als jij je nog bewuster bent van waar jij je verbonden mee voelt, levert dat denk ik inspiratie, beweging en kunstwerken op. (Ingrid Slaa die als coach mijn blogproject volgt)

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Een reactie op Ted van Lieshout

  1. Sterre Ruitenburg zegt:

    Ik vind het knap dat je grenzen ontdekt in een dichtbundel. Je hebt het leuk opgeschreven!

    Bedoel je met ‘Als je goed kijkt, kun je ook rijm ontdekken!’ de schelpen die overeenkomen aan het einde van een regel?

    Liefs van Sterre

Geef een reactie

