Hofwijck

Dit is mijn bijdrage van 27 april, die ik destijds per ongeluk niet geplaatst heb!

Opdracht voor vandaag: iets vertellen over het buiten van Constantijn Huygens. Huygens was een talentvolle zeventiende eeuwer. Hij was secretaris van de Oranjes, schreef poëzie, voedde als weduwnaar vijf kinderen op, en kon overal over meepraten. Dat deed hij dan ook, onstuitbaar.

Hij wilde graag afstand kunnen nemen van het hectische leven aan het Haagse hof, en kocht een stuk land aan de Vliet in Voorburg. In 1641 – 42 liet hij daar een door hem zelf ontworpen buitenplaats bouwen: Hofwijck , om het hof te kunnen ontwijken.

Je kunt het huis nog steeds bezoeken, en de tuin is weer in oude glorie hersteld, al is er een punt af voor het spoor en de snelweg (zie afbeelding). Huygens heeft een lang (meer dan 2000 regels) gedicht aan Hofwijck gewijd. Daarin beschrijft hij hoe hij alles heeft uitgedacht. Het ontwerp van de tuin met het huis is gebaseerd op de verhoudingen van het menselijk lichaam: het ontwerp van God is immers niet te verbeteren. Huygens leert de bezoekers van zijn tuin allerlei wijze lessen.

Hofwijck is een bijzonder voorbeeld van het samengaan van kunst en natuur. Het ontwerp is van de hand van een kunstenaar, en dan is er ook nog eens het grote gedicht.

Volgende opdracht: iets zeggen over kunst en echt. Is het wenselijk dat kunst niet van echt te onderscheiden is?

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Een reactie op Hofwijck

  1. Sterre Ruitenburg zegt:

    Ik vind dat je het leuk hebt opgeschreven!

    Ik wist helemaal niet dat de naam Hofwijck gebaseerd was op het verlangen van Constantijn Huygens om het hof te kunnen ontwijken. Wat grappig!

    Liefs van Sterre

Geef een reactie

