Andrei Roiter

“Andrei Roiter (Moskou, 1960) kon in 1989 dankzij perestrojka voor het eerst zijn geboorteland Rusland verlaten. Sinds 1990 pendelt hij tussen Amsterdam en New York. Hij woont en werkt in beide steden en belichaamt in zijn werk het migrantendom dat onze tijd kenmerkt. Sinds hij de rol van reiziger op zich heeft genomen, vervult hij die positie met inbegrip van het hele scala aan prototypes: hij is de vrijwillige banneling, maar ook de gedoodverfde vreemdeling, hij is de moderne nomade en tegelijkertijd de eeuwige toerist die gretig impressies vergaart. Die vormt hij om en geeft ze aan ons door: Roiter is de reiziger die ons op weg stuurt.”

Dat las ik op de site van het Stedelijk Museum in Schiedam. Mooi in het werk van Roiter vind ik de aandacht voor wat oud is en versleten.

Hij maakt schilderijen en tekeningen, maar ook installaties en objecten. De koffer waarmee hij naar het westen kwam, speelt een belangrijke rol in zijn werk.

Hier ook een afbeelding van een schilderij uit 2009: Paper House: een appartementengebouw op een stapel oude kranten.

Opdracht voor de volgende keer: laten zien wat ik van oude kranten gemaakt heb.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

