Grandma Moses

Opdracht voor nu: iets zeggen over Grandma Moses (1860 – 1961). Ik maakte kennis met haar en haar werk dankzij de vermelding in het boek-van-de-maand, als voorbeeld van naïeve kunst. Ik las dat Anna Moses een Amerikaanse boerin was die pas op haar 70-ste begon te schilderen. Gedurende de daarop volgende 30 jaar (ze werd 101) maakte ze maar liefst 3600 schilderijen, vooral over haar leven op de boerderij.

Dat betekent dat ze tot op hoge leeftijd gemiddeld twee schilderijen per week maakte! Ze kreeg tien kinderen, van wie er vijf in leven bleven. Ze werd een beroemdheid, haar exposities trokken veel belangstelling, en in de media werd aandacht aan haar geschonken. Vaak werd benadrukt dat ze zichzelf het ambacht geleerd had, en dat op een leeftijd dat een nieuwe carrière bepaald niet gebruikelijk is. En dan denk ik soms dat ik er laat bij ben!

 

 

 

 

 

Volgende opdracht: ik laat een week verstek gaan, en dan wil ik graag iets vertellen over het werk van Andrei Roiter.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

