Eveline Kieskamp

Opdracht voor nu: het werk van Eveline Kieskamp presenteren. Ik stelde haar vorige maand mijn vragen. Ze hebben betrekking op het thema van de maand mei (‘verbinden’).

Is contact met andere kunstenaars voor u belangrijk?

Contact met ander kunstenaars is voor mij essentieel. Het beeldend werken is niet alleen het werken in mijn atelier, maar vooral ook het samenwerken met andere kunstenaars. In de samenwerking ontstaan vaak mooie nieuwe ideeën die voortkomen uit de combinatie van visies en interpretaties. Daarbij is het ook vaak prettig om samen nieuwe projecten vorm te geven en zo vanuit ieders perspectief een afwisselend geheel samen te stellen. Maar ook in mijn individuele werk vind ik het belangrijk om regelmatig mijn ideeën aan anderen te laten zien. In bijna elk (kunst)werk zitten momenten waarin het een gevecht met het beeld word. Dan ervaar ik het als heel verhelderend wanneer een collega-kunstenaar even meekijkt.

Houdt u zich met één kunstvorm bezig of met meerdere? In het laatste geval – zijn er ook verbanden tussen die kunstvormen?

Ik houd me met meerdere kunstvormen bezig, met het accent op ruimtelijke werk. En hoewel fotografie ook een wezenlijk onderdeel van mijn beeldend werk is, gebruik ik het meer als bron van inspiratie. Ik heb altijd een camera op zak om de wereld om mij heen te fotograferen op momenten dat ik me geïnspireerd voel door dat wat ik zie. Vaak komen daarin thema’s van architectuur en landschap in de verstilde vorm terug. Daarmee is voor mij niet het materiaal de bindende factor, maar meer het onderwerp.

Is het contact met mensen die uw kunst waarderen (kopen) van belang?

Waardering van de kunst ligt voor mij niet in de aankoop van werk door anderen. Wel vind ik het fijn om te weten dat anderen mijn kunst waarderen en mij zo stimuleren om door te gaan. Ik hecht vooral waarde aan de mening van een aantal mensen en medekunstenaars om mij heen. Die mensen zijn voor mij het meest belangrijk.

Hebt u kunst van anderen in bezit?

Ik heb een prachtig abstracte litho van Bram van Velde en een ets van Michel F van Overbeeke. Beide monumentale werken die mij qua kleur en compositie aanspreken en inspireren. Daarnaast bezitten we een aantal werken van ontwerpers die ik bewonder, zo als Hella Jongerius, Ineke Hans en Charles en Ray Eames.

Wat maakt werken in opdracht anders dan vrij werk?

Werken in opdracht is soms heel prettig omdat daar de kaders in overleg worden aangegeven en bepaald. Ook brengt het me op paden waar ik niet uit mijzelf heen zou gaan en daardoor brengt dat nieuwe inzichten met zich mee waar ik ook in mijn vrije werk uit kan putten. Het vrije werken kan ik daarnaast soms als ‘even op adem komen’ ervaren. Even helemaal in mijn eigen materie duiken, eigen thema’s en grenzen. Daarin durf ik te experimenteren en fouten te maken. Als het werk in opdracht is, geeft dat alleen al door de tijdsdruk  vaak minder  ruimte voor het experiment.

Ligt de betekenis van een kunstvoorwerp vast in de visie van de maker, of mag iedereen er het hare/zijne van denken?

De betekenis van een kunstwerk ligt voor mij in de interactie tussen de maker en de kijker. Ik vind het daarom interessant om de kijker niet direct een titel aan te bieden en zo zijn/haar blik en gedachten al te sturen. Zo krijgt de kijker de vrijheid om zijn/haar eigen beleving en gedachten over het werk in te passen en de betekenis zelf te vinden. Ik vind dat de eigen ervaring daarin belangrijker is dan de definitie van de betekenis van het kunstwerk. Als mensen de moed hebben om die uitdaging aan te gaan, zal er veel minder over de buitenkant van kunst worden gediscussieerd zoals dat nu volop gebeurt (over het bestaansrecht, over geld). Dit neemt niet weg dat ik ook bereid ben om de ideeën die aan mijn werk ten grondslag liggen, te delen met (geïnteresseerde) kijkers.

Is eenzaamheid belangrijk voor uw werk als kunstenaar?

Eenzaamheid is voor mij minder van belang bij het maken van een kunstwerk. Juist de contacten met anderen verrijken mijn werk. De stilte daarentegen is wel nodig om tot een goed beeld te komen. Hierin ontstaan concentratie en inspiratie die het nieuwe werk vormgeven en op een hoger plan tillen. Het is dan prettig om me terug te kunnen trekken in mijn atelier om daar, in stilte, te werken aan nieuwe beelden.

In het werk van Eveline Kieskamp spreken me haar materiaalgebruik aan en de manier waarop ze een nieuwe draai geeft aan gewone voorwerpen. Om lang naar te kijken!

Volgende opdracht: iets vertellen over het leven en het werk van Grandma Moses.

 

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

