Jezus verbeeld

Mijn kunstenaarsafspraakje bracht me vorige week in Ede, waar in het gebouw van de CHE (Christelijke Hogeschool ) een tentoonstelling te zien is van kunstwerken die de visie op Jezus weergeven van 20 kunstenaars. De tentoonstelling is een initiatief van de CNV Kunstenbond. De tentoonstelling is nog twee dagen te zien, en reist dan naar een andere plaats, waarschijnlijk Apeldoorn.

De kunstwerken zijn zo divers!

  • Papieren overalls van Willem Zijlstra – Jezus heeft zich ‘ontledigd’. (Op de afbeelding van de achterkant van de catalogus is zijn kunstwerk links afgebeeld, bijna onderaan.)
  • De lammycoat van Janneke de Leeuw – een moderne versie van het drieluik ‘het Lam Gods’ van de gebroeders van Eyck. (Afgebeeld naast de witte overalls.)

Jezus is natuurlijk niet in beelden te vangen, maar deze tentoonstelling laat toch iets zien van zijn veelzijdigheid en veelkleurigheid. Bij ‘gewone’ tentoonstellingen aanvaard ik als vanzelfsprekend dat niet alles me aanspreekt. Maar omdat het hier over Jezus ging, betrureurde ik bijzonder dat een aantal kunstwerken me niets deed. Nóg eens kijken, en alles lezen wat er bij geschreven stond… Maar er was genoeg om me rijk te kijken.

Opdracht voor vandaag: iets zeggen over mijn dagboeken. Als kind schreef ik af en toe iets op, en sins mijn 24ste levensjaar doe ik dat vrijwel dagelijks. Het was een openbaring voor me toen ik er een paar jaar geleden achter kwam dat er ook visuele dagboeken zijn. Pagina’s met beeld in plaats van of naast de tekst. Nu teken ik ook af en toe in mijn dagboek, of ik plak er iets in. Terugbladeren wordt er nog aantrekklijker van!

Volgende opdracht: iets zeggen over mijn bezoek aan het Jopie Huismanmuseum.

Over katrienruitenburg

Ik ben Katrien Ruitenburg, en ik ben een blog begonnen om mijn creativiteit te verkennen.
Dit bericht werd geplaatst in blogbijdrage. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

